Staatssecretaris Dekker moet kindje NPO niet met badwater weggooien.

cropped-ron-meijer_small.jpg

Het klinkt zo mooi en zuiver. Amusement van de publieke naar de commerciële omroep en de publieke omroep geheel gewijd aan het aloude verheffingsideaal. Een mooie wens die de vader is van een gevaarlijke gedachte. Natuurlijk zijn het NOS Journaal, Pauw, Nieuwsuur en de documentaires van de VPRO, televisie zoals de beter opgeleide Nederlander dat wil. Maar ik ontspan toch ook dagelijks bij een uurtje DWDD, en daar zit best een flinke dosis amusement in. Of zoals ze dat vroeger bij het NRC zo sjiek zeiden : divertissement.

Wat de staatssecretaris eigenlijk bedoelde is plat amusement, maar dat kan je als staatsecretaris niet zeggen, dus gaf hij een paar voorbeelden zoals Ranking the Stars en Bananasplit. Daar is inderdaad weinig verheffends aan maar…….wanneer we alle brood en spelen verbannen naar de arena van de commerciëlen wordt de publieke omroep wel een heel elitaire delicatessenwinkel. Met een hoge drempel. Waardoor de kans groot is dat hele volksstammen helemaal niet meer in aanraking komen met al die verheffende gedachtes van de publieke omroep. En geheel in handen vallen van een niets ontziende commercie. Zenders waarop het onderscheid tussen programma’s en commercie nog nauwelijks waarneembaar is.

Zo wordt de NPO een reservaat van beter opgeleiden, terwijl de rest van de bevolking in de armen wordt gedreven van een systeem waarin alles geoorloofd is. Waarin de grens tussen eigenbelang en publiek belang niet waarneembaar is. Waarin iedereen z’n familie en vrienden verkoopt aan de hoogste bieder. En waarin het laagste van de mens wordt geëtaleerd in de jacht op kijkcijfers. De volmaakte jungle waarin alleen nog het recht van de sterkste geldt en ethiek nauwelijks een rol speelt. Want maatschappelijk verantwoord ondernemen is nog niet echt tot de commerciëlen doorgedrongen. Toch vindt staatssecretaris Dekker dat we – wat de commerciëlen kunnen – aan de commerciëlen moeten overlaten. Maar daarmee zet hij het hek wagenwijd open naar een televisiecultuur zonder ethische kaders.

Wat nu, een reclameman die tegen commercie is? Nee helemaal niet. Maar ik ben voor commercie met open vizier. Met herkenbare reclameboodschappen buiten de programmering om. Precies zoals het nu, in principe, nog op de publieke omroep is. Waar branded content nog gewoon sluikreclame heet. En dat moet wat mij betreft zo blijven. Daarom ben ik voor een brede publieke omroep, waarop ook ruimte is voor amusement zodat de publieke omroep een totaalpakket kan bieden en daarmee een geduchte concurrent blijft voor de commerciëlen. Met spelregels die de vervuiling van het aanbod tegengaan. Ook dat is een bijdrage aan de beschaving.

Ik vind trouwens dat de staatssecretaris zich hoe dan ook niet teveel met de inhoud moet bemoeien. Dat overschrijdt de grens van publieke naar staatsomroep en drijft brede lagen van de bevolking in de armen van de commerciëlen. Weer een voorbeeld van wat ik al vaker beweer: De overheid doet vaak wat ze moet laten en laat vaak wat ze zou moeten doen.

2 thoughts on “Staatssecretaris Dekker moet kindje NPO niet met badwater weggooien.

  1. Met je laatste opmerking kan ik het eens zijn. De rest, iets minder.

    Een “Publieke” Omroep zou niet de concurrentie met de commerciëlen moeten aangaan, simpelweg omdat dat concurrentievervalsing in de hand werkt. Immers, het wordt grotendeels gefinancierd met belastinggeld, daar waar een commerciële omroep de eigen hand moet ophouden richting adverteerders en kabelaars die de distributie verzorgen.

    Het voorbeeld van de BBC en de VRT dringt zich op. Zijn dat elitaire omroepbolwerken, enkel bedoeld voor den hooger opgeleide mensch? Nee, verre van en plat amusement bieden ze ook niet of nauwelijks.

    Waar ik denk dat vooral méér behoefte aan is, is minder bureaucratie en minder mannetjesputters die voor een salaris van pak-‘m-beet €300.000 per jaar de poort dichthouden voor programmamakers en maatschappelijke organisaties die een podium verdienen. Terecht dat Dekker bereid is om de functie van die Omroep-poortwachters te slopen en de helft van het programmabudget beschikbaar te stellen aan onafhankelijke producenten.

    Waar het echter begint, is om te stoppen met het aannemen van kijkcijfers als enige maatstaf voor kwaliteit. Dat geldt voor de commerciële omroep, waar de tucht van de (advertentie)markt regeert, maar niet voor een publieke omroep, die – in mijn ogen – als primaire taak heeft om het publiek te informeren, inspireren, discussie los te maken, verhalen te vertellen, te reflecteren en een spiegel voor te houden, zodat de mensheid als geheel verder komt. Dat is een publieke taak. En daarbij mag ook gelachen worden. Met pratende aapjes en het ‘ranken’ van sterren voldoe je daar in ieder geval niet aan. Chapeau voor Dekker dat hij het aandurfde om man en paard te noemen.

    En als we dan toch een ‘level playing field’ willen creëren, zou de PO ook zonder reclame verder moeten gaan. Wars van enige commerciële invloed, kunnen de publieke parels pas echt schijnen.

    Like

    • rmeijer2 schreef:

      Beste Richard,

      Couldn’t disagree more. De publieke omroep is nu al zoutelozer dan de BBC. De publieke omroep wordt alleen uit belastinggeld betaalt omdat de vroegere kijkgelden daarin verdisconteerd zijn. Dat is dus geld van de kijkers. Om die kosten in de hand te houden is de Ster een mooi middel. Op de publieke omroep worden programma’s en reclame herkenbaar gescheiden, wat bij de commercieels niet het geval is. Het reclamevrij maken, maakt de publieke omroep nog staatsafhankelijker, zwakker, en kwetsbaarder. Wanneer we amusement weghalen bij de publieke omroep, wordt de publieke omroep elitair, terwijl wel iedereen er voor betaalt, dan wordt het gesubsidieerd toneel. In het kader van de volksverheffing moet het aanbod juist breed blijven, want een volk dat zich niet aangesproken voelt, laat zich ook net verheffen. Als je me goed leest ben ik niet voor een platte publieke omroep, maar voor een omroep die een evenwichtig aanbod beschermt, juist om te voorkomen dat het merendeel van de mensen alleen nog naar de platte commerciële omroepen kijkt.Ik wil dus een aanbod dat wel op de kijkcijfers let om voldoende kijkers te houden ,maar zich niet louter door kijkcijfers laat leiden.Een gezonde mix houdt de publieke omroep sterk ,zodat die een dam kan opwerken tegen de comerciële omroepen, waarbij het hek van die dam is.

      Like

Plaats een reactie